2017

 

Lauréate 2017 | esse 91

Concours Jeunes critiques

Geneviève Gendron

La presse écrite revisitée par karen elaine spencer

La production artistique de karen elaine spencer se définit essentiellement par un engagement social et politique. Son travail, profondément orienté vers la démocratie, la justice et la solidarité sociale, remet en question les structures hiérarchiques de notre société et élabore une réflexion sur les relations de pouvoir, sur la marginalisation, sur l’exclusion et sur les inégalités sociales. Écrire son nom sans lettres majuscules est d’ailleurs une manière subtile pour l’artiste de contester les traditions hiérarchiques et de prioriser l’énoncé sur l’énonciateur.

pour lire tout : http://esse.ca/fr/laureate-2017-esse-91

. . . . . . . . . . . . . . . .

Centre Clark

5455, Avenue De Gaspé,

Suite 114

Montréal [Québec]

info@clarkplaza.org

. . . . . . . . . . . . . . . .

 

ELLEPHANT AT PAPIER 2017

Screen Shot 2017-03-09 at 12.26.54 PM

Arsenal art contemporain
2020, rue William
Montréal, QC H3J 1R8
Entrée libre

http://papiermontreal.com/exposants/ellephant/

 

_DSC5291_PhotoGuyLHeureux

title : left in me no tongue*
medium : ink on gessoed cardboard
dimensions : 49 x 120 cm.
year : 2017

*based upon the greek poet Sappho (630 B.C.)  “Fragment 31” as translated by Anne Carson in, “If not, winter : Fragments of Sappho

 

. . . . . . . . . . . . . . . .

Screen Shot 2017-03-06 at 11.00.30 PM

. . . . . . . . . . . . . . . .

le devoir21 janvier, 2017, de visu, les grandes vérités d’une peinture : des grands titres de journaux se cachent dans la peinture de karen elaine spencer, delgado, jérôme. 2017_les-grandes-verites-dune-peinture-le-devoir.

. . . . . . . . . . . . . . . .

la presse2 février, 2017, section arts, écran 7, virée des galeries, karen elaine spencer la patience au service de la vigilance, éric clément. 2017_clement_eric_la_presse

. . . . . . . . . . . . . . . .

ex/situ, 19 janvier 2017, headlines : les capsules temporelles de karen elaine spencer, perron, laurence. 2017_ex_situ_headlines_les_capsules_temporelles de karen elaine-spencer_par_laurence_perron-ex_situ

. . . . . . . . . . . . . . . .

screen-shot-2016-11-08-at-6-27-23-pm

. . . . . . . . . . . . . . . .

2016

2016_caught_in_the_act_mars_householder
walk a mile in her shoes : the art of karen elaine spencer

by christine redfern

in:

More Caught in the Act: An Anthology of Performance Art by Canadian Women

Vol. 2, ed. by Johanna Householder and Tanya Mars  420 pp. , 264 b/w photos, 18 colour plates ISBN 978-0-920397-64-0 (softcover) Montreal and Toronto: Artexte Editions/YYZBOOKS, 2016.

 

. . . . . . . . . . . . . . . .


ENCAN ESSE 2016,  24 novembre, Musee d’art contemporain de Montréal

to bid and for more information on the auction  click on link : http://encan.esse.ca

Numéro de lot : 6
stars around the beautiful (extract of “If Not, Winter, Fragments of Sappho“, by Anne Carson)

Cette peinture transcrit la traduction par Anne Carson d’un fragment de poème écrit par Sappho – un fragment où il est question de la lune, des étoiles et, de manière peut-être plus évocatrice, de la position des étoiles qui acceptent de « dissimuler leur forme lumineuse ». La peinture, qui se présente comme un texte blanc sur fond noir et recourt à dessein à l’humilité du carton, rejoue la performance du fragment, la « dissimulation ». La peinture nous demande de prendre le temps de déchiffrer le texte, de lever nos yeux et de remarquer non seulement la brillance de la lune pleine, mais aussi la luminosité des étoiles.

This painting transcribes an Anne Carson translation of a fragment from a poem written by Sappho – a fragment which speaks of the moon and the stars, but perhaps most evocatively, the position the stars assume of “hiding back their luminous form” while in the presence of the full moon. Presented as white text on a black ground, deliberately employing the humble status of cardboard, the painting repeats the performance of the fragment, the “hiding back.” The painting asks us to take the time to decipher the text, to lift up our eyes and notice not only the brightness of the full moon, but also the quiet luminosity of the stars.

_MG_9655_Photo Guy LHeureux


. . . . . . . . . . . . . . . .

ELLEPHANT at Art Toronto October 28-31, 2016

http://www.arttoronto.ca/galleries/2016-participating-galleries/main/ellephant

ELLEPHANT

2016 Exhibiting Artists

Catherine Béchard & Sabin Hudon
Jean-Pierre Gauthier
Eliza Griffiths
Philomène Longpré
Sabrina Ratté
Skawennati
karen elaine spencer
Elena Willis

Untitled-2
karen elaine spencer
word word word, (diptych)
Hand-painted ink on Arches paper
33 x 25 Inches each, framed

. . . . . . . . . . . . . . . .

screen-shot-2016-09-16-at-11-08-47-pm
Le samedi 1er octobre 2016, entre 12:00 et 17h00.

DÉPART :
Le départ aura lieu à l’abri mobile de DARE-DARE situé à l’angle des rues Atwater, Notre-Dame et de la rue Doré.

Artistes :

Kevin BEAULIEU
Laurence N. BÉLAND
Daniel CANTY
Louich
Charles-Antoine FRÉCHETTE
Karilee FUGLEM
Catherine LESCARBEAU
Véronique LÉPINE
Gabrielle PFALZGRAF
Ophélie QUEFFURUS
Douglas SCHOLES
karen elaine SPENCER
Denis WONG

. . . . . . . . . . . . . . . .

screen-shot-2016-09-22-at-12-05-45-am

 Project
 Edited by Sheryl Oring

Distributed for Intellect Ltd
 222 pages | 170 color plates | 9 x 9 | © 2016

. . . . . . . . . . . . . . . .

Cabot-3-300x225.jpg

karen elaine spencer performs “the sitter” with Danielle Berthiaume et John Thomas

as part of

Filiations – Série de performances | Karen Elaine Spencer + Jean-Sébastien Vague

at

Fonderie Darling
745, rue Ottawa, Montreal
Thursday, July 14 at 7:30 PM

. . . . . . . . . . . . . . . .

“karen’s bread shoes” (2002) will be screened as part of the “WALKING WOMEN” events at Somerset House, London England, July 16th/17th, 2016.  curated by Amy Sharrocks and Clare Qualmann in collaboration with Dee Heddon. Walking Women is part of UTOPIA 2016: A Year of Imagination and Possibility.

karen's_bread_shoes.jpg

these are karen’s bread shoes. she walked in the shoes from her studio to the park. it was awkward walking. bread broke off and fell onto the sidewalk. at the park she took off the bread shoes and put them under a tree. she thought the birds would eat the bread shoes. the birds did not. she waited and watched a long time, then she picked up her bread shoes and walked back to the studio.

. . . . . . . . . . . . . . . .

sc0009ea1d

EX/SITU : Le Corps
no. 25 printemps 2016
Dossier : karen elaine spencer : ouvrir des espaces dans le social par l’inscription furtive d’un corps feminin, Savard, Valérie.

                                    . . . . . . . . . . . . . . . .

The Interdisciplinary Writers’ Unit at PWM

The Interdisciplinary Writers’ Unit (also known as Project M45) at Playwrights’ Workshop Montreal (PWM) is made up of 7 brilliant artists, 6 projects and 1 dramaturg who have met as a group every 6-8 weeks for almost 2 years to share work and process.

Join us on Wednesday May 11 @ 7pm:

Bain Mathieu

2915 Ontario Est, Montreal, Quebec H2K 1X72915

click here for MORE information : http://www.projectm45.com/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: